Nuorilta ajatuksia Valkean viestintään
Valkean suunnittelussa osallistetaan nuoria yhteistyössä Nuorten palvelu ry:n kanssa. Jo aemmin keväällä järjestetyssä ensimmäisessä tapaamisessa nuoret toivoivat kauppakeskukseen muun muassa rauhallisen oleskelupaikan, kannettavien laitteiden latauspisteen ja viherkasveja. Syksyn tapaamisen lähtökohtana oli miettiä viestintää ja nuorten mielestä parhaita tapoja kauppakeskuksen ja sen henkilökunnan sekä nuorten väliseen vuorovaikutukseen.
Nuorten ottaminen mukaan kauppakeskuksen suunnitteluun on Suomessa yleistynyt viime kuukausina. Oulun lisäksi nuorten mielipiteitä kauppakeskuksista on selvitelty muun muassa pääkaupunkiseudulla ja Hämeenlinnassa.
Osuuskaupan yhteistyökumppanina projektissa toimii Nuorten palvelu ry. Yhdistyksen Nuorten reviirillä –projektin tavoitteena on edistää nuorten osallistumista ja vastuullisuutta sekä parantaa nuorten ja aikuisten välistä keskinäistä ymmärrystä kaupallisissa tiloissa.
Nuorten mielipiteillä on merkitystä
Nuorten palvelu ry:n asiantuntijan Pauliina Lampelan mielestä nuorten mielipiteillä on iso merkitys, koska nuoret joka tapauksessa viettävät aikaansa kauppakeskuksissa. Kauppakeskukset rakennetaan lähtökohtaisesti aikuisten näkökulmasta, mutta kokemusten mukaan nuorilla on paljon ideoita suunnitteluun.
Oulun POP UP ILO:ssa järjestettiin torstaina 4.9. järjestyksessään toinen ‘Kauppakeskuksen nuoret’ ‑keskustelutilaisuus, jossa nuoret pääsivät esittelemään omia ajatuksiaan. Tätä ennen nuorilta kyseltiin mielipiteitä ja ideoita edellisessä nuorten tapaamisessa maaliskuussa.
Toiveissa on ollut tiloja, joissa nuoret voisivat tavata toisiaan. Keskuksiin kaipaillaan muun muassa rauhallisia tiloja, joista heitä ei häädetä pois. Lisäksi siellä voisi olla latauspistokkeita kännyköille.
- Ja sen tyyppistä tilaa, jossa voi istua kasvotusten eikä tarvitse istuskella vain rinnakkain, kertoo Sokos tavaratalon johtaja Anu Junnikkala-Alho nuorten toiveista.
Toiveiden toteuttaminen kauppakeskuksen yhteydessä ei Junnikkala-Alhon mukaan ole aina välttämättä yksinkertaista, mutta hän lupaa, että mahdollisuuksien mukaan niitä pyritään ottamaan huomioon.
Vuorovaikutteista viestintää kaivataan
Nuoret kaipaavat osallistamista ja interaktiivisuutta. Kauppakeskuksen tapahtumista ja uutisista tulisi saada tietoa monipuolisesti sosiaalisten medioiden kautta, ja toisaalta myös kauppakeskuksen sisällä olisi hyvä olla mahdollisuus vuorovaikutukseen niin henkilökunnan kuin kauppakeskuksen asiakkaiden kesken vaikkapa infonäyttöjä hyödyntäen. Palautteen antaminen toivotaan tehtävän helpoksi, ja toisaalta toivotaan myös hyvien palautteiden ja palvelukokemusten esillenostamista. Järjestyksenvalvojien rooli ja suhtautuminen nuoriin puhutti myös paljon. Nuoret toivovat aktiivista vuoropuhelua, ja että heitä kohdellaan tasa-arvoisesti.
Yhtenä kehitysideana toivottiin myös nuorille suunnattua Facebook-ryhmää, johon ideoita ja palautetta voisi lähettää jo Valkean rakennusvaiheessa.