Kauppakeskus rakentuu pohjoissuomalaisin voimin
Työt Valkean tontilla ovat edenneet maanrakennus- ja pohjatöistä perustus- sekä runkovaiheeseen ja pian rakenteet alkavat nousta myös katutason yläpuolelle.
Tällä hetkellä työmaalla työskentelee kolmisenkymmentä rakennusalan ammattilaista, kuten kirvesmiehiä, mitta- ja betonimiehiä ja raudoittajia.
Työntekijämäärä kasvaa alkusyksystä, kun kauppakeskuksen runko nousee myös Uusikadun puolella tonttia. Asunto-osan runkoa lähdetään nostamaan kauppakeskuksen kattotasosta ylöspäin vuoden 2015 alkupuolella. Vuoden päästä syksyllä töiden edetessä hanke työllistää jo lähemmäs puolitoistasataa ammattilaista.
Yli 150 pohjoissuomalaisia ammattilaisia
Skanskassa paikallisten työntekijöiden osuus on toimialaan nähden yleisesti poikkeuksellisen suuri.
- Valkean osalta kaikki työntekijät ovat lähialueen oman alansa ammattilaisia, Skanskan työpäällikkö Tapani Heikkilä kertoo.
- Hankinnoissa pyritään yhtä lailla hyödyntämään paikallisia toimijoita. Esimerkiksi rakennuksen elementit toimittaa oululainen Rajaville, suunnittelun ohjauksesta ja hankinnoista vastaava Skanskan tekninen päällikkö Kimmo Ahonen mainitsee.
Missä mennään työmaalla
-Työmaalla on perustus- ja kellarin runkovaihe menossa. Isokadun puoleista päätä on betonoitu ja kellarin ulkoseinät on valettu. Uusikadun puolella jatketaan vielä perustaa tukevia injektointeja kesäkuulle saakka, vastaava työnjohtaja Tarvo Tölli kertoo.
Nyt tehdään myös salaojia, pohjaviemäreitä ja muita lattiatäyttöjä.
Lemminkäinen tekee louhintatöitä Kivisydämeen vievien huoltohissikuilujen osalta työmaan Uusikadun puoleisessa päässä. Samalla suunnalla tehdään myös Kivisydämen ilmanvaihtokuilun louhintaa. Vastaavia ilmakuiluja tulee myös muualle keskustaan, muun muassa puistokahvila Makian viereen Otto Karhin puistoon.
Oulun kaupunki tekee kesän aikana Valkean viereisillä kaduilla muutoksia kunnallistekniikkaan. Työt liittyvät Isokadun ja Kauppurienkadun osan muutokseen autotiestä kävelykaduksi.
Kauppurienkadun ja Uusikadun välisessä kulmassa aloitetaan maalämpoputkien reikien poraustöitä. Maalämpoä keräävä alue tulee olemaan noin neljäsosan laajuinen koko kauppakeskuksen pohjapinta-alasta, jolloin maahan porataan parikymmentä noin 250 metristä reikää maalämmön keräämistä varten. Arina rakennuttaa uudet kohteet energiatehokasta lämpö- ja kylmäkoneteknologiaa hyödyntäen, ja myös Valkea on uudenlainen energiapihi “hiilarikohde”. Valittu tekniikka ei pelkästään vähennä tarvittavan lämmitysenergian määrää, vaan se tuo myös säästöjä kylmäkoneiden energiankulutuksen osalta.
- Suunnitelmien lähtökohta on, että kauppakeskus täyttää ympäristö- ja energiansäästötekijöiden osalta kansainvälisen LEED Gold ‑tason vaatimukset, Ahonen lisää.
Viittä vaille nosturin mitta
Rakennustöiden etenemisen seuraaminen käy pian helposti kadulta käsin, kun vastikään työmaalle nousseiden pilareiden lisäksi aloitetaan rakenteiden pystytys. Työmaan kaksi nostokurkea ovat tiiviissä käytössä. Sekä Isokadun että Uusikadun puolella kadulla on Oulun kaupungilta vuokratut purkupaikat. Logistiikkaa kuljetusten, kuormien purun ja työvaiheiden välillä hallinnoidaan nettipohjaisella aikataulujärjestelmällä, joka määrittää kellontarkasti nosturin käytön, sekä kuormien tulot ja menot työmaalla.
- Teemme kovasti töitä sen eteen, että rakennustyömaa aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa kaupunkilaisille, Ahonen korostaa.
Tuntumaa Valkean tulevaan harjakorkeuteen saa tästä vinkistä: Nosturin huipulta työmaamontun pohjalle on tarkalleen 75,3 metriä. Valkean 12-kerroksinen asuintorni tulee olemaan korkeudeltaan noin 5 metriä nosturin vaakapuomia alempana.